Wie ben ik?

Mijn naam is Nathalie Van Roey.

Een eigen praktijk oprichten om gezinnen en kinderen te helpen was reeds vele jaren een droom van mij. Als pedagogisch medewerkster (in de opvang/crèche) voelde ik al snel dat ik meer wilde betekenen voor ouders en hun kinderen, dan enkel ‘maar’ dienstverlening. Ik wilde ze bijstaan in moeilijke periodes, wilde naar ze luisteren, samen op zoek gaan naar het begrijpen en plaatsen van gedachten, gevoelens en gedragingen van hun kind, een hulp zijn in het zich terug beter voelen, als persoon, als gezin, als ouder, als kind. Datgene wat ik écht belangrijk vond, kon ik slechts sporadisch en vluchtig aanraken. Mijn innerlijke drijfveren borrelden stilaan meer en meer op en ook voor anderen werd het zichtbaar. Hierover vertel ik graag wat meer wanneer ik de keuze van het embleem ‘de vlinder’ toelicht (zie verder).

Na bijna 5 jaar gewerkt te hebben als kinderverzorgster en pedagogisch medewerkster besliste ik, op 25 jaar, verder te studeren aan de KU Leuven en nog eens 5 jaar later studeerde ik af als Master in de Psychologie (optie Klinische- en Gezondheidspsychologie, kinderen en jongeren). Na enkele jaren ervaring opgedaan te hebben in verschillende settings, voelde ik me in 2017 klaar om een eigen praktijk op te richten. Momenteel werk ik als zelfstandig psycholoog in een multidisciplinaire praktijk (De Duizendpoot, Kuringen) en in mijn privépraktijk 'Kinderpsycholoog Nathalie Van Roey' (gelegen in een huisartsenpraktijk te Schulen, Herk-De-Stad).

Steeds volg ik bijkomende opleidingen en vormingen om mij verder te ontplooien en neem ik deel aan intervisies. Enerzijds om meer kennis op te doen en de mensen die tot bij mij komen beter te kunnen helpen, want hierdoor kan ik me ook beter afstemmen op de individuele noden van een uniek persoon. Anderzijds omdat ikzelf er ook door groei…, als hulpverlener, maar ook als persoon. Het geeft mij een bepaalde kracht die motiveert, die mij vooruit drijft, en vooral…die mij goed doet voelen. Dat is iets dat ikzelf heel belangrijk vind en ook wil meegeven aan mijn cliënten. Wanneer ze de weg naar ‘het goed voelen’ even kwijt zijn, help ik ze graag deze terug te vinden.

Als erkend Klinisch Psycholoog ben ik lid van de Vlaamse Vereniging van Klinisch Psychologen (VVKP) en de Belgische Federatie van Psychologen (BFP).

Erkenningsnummer Psychologencommissie: 852317478

Opleidingen en vormingen:

Naast de algemene kennis- en praktijkgerichte opleidingen vind ik het heel belangrijk om creatief aan de slag te gaan met kinderen. Dit betekent voor ieder kind iets anders. Door gesprek te combineren met creatieve methodieken (klei, poppen, tekening, verhaal, opdrachtjes, spel, afbeeldingen, …), ervaren kinderen en jongeren het als minder belastend en kunnen we op een ontspannende manier tot inzichten en verandering komen. Mijn manier van werken zie je dus ook terug in de opleidingen, workshops en cursussen die ik volg.

  • Kinderzorg/Pedagogisch medewerker in de opvang, VSPW Hasselt (onderscheiding)
  • Master in de Klinische Psychologie, kinderen en jongeren, KULeuven (onderscheiding)
  • De Houvastdoos en Het Bouwstenenschrift (intern)
  • Werken met handpoppen in de hulpverlening/speltherapie (Helen Meurs)
  • Creatieve Methodieken (intern)
  • Oplossingsgericht werken (intern)
  • De Duplomethodiek (Figuring Futures, De Context)
  • Kinderyoga (El Sole)
  • 2018: Samen spelen in het ontwikkelingshuis: Spel als ontwikkelingsvoertuig voor groot en klein (vzw Rapunzel)
  • 2018: Op stap met Klein Duimpje: Beeldend werken met kinderen, jongeren en gezinnen (vzw Rapunzel)
  • 2018: Emotieregulatie bij kinderen en jongeren (GGZ Congres Utrecht)
  • 2018-2020: Eerstelijnspsychologische Zorg (VUB)
  • 2019: Herkenning en erkenning van hoogbegaafdheid (Exentra)
  • Overige: vormingen en workshops betreffende pesten, kinderen en echtscheiding, straffen en belonen, ASS, ADHD, hechting, …

De vlinder

Het embleem van de praktijk is met een gevoelsmatige reden gekozen. Om uit te leggen welke weg ik ben gegaan tot op het punt waar ik nu sta, gebruik ik vaak de metafoor van de vlinder. Deze vergelijking kan ook opgaan voor veel van de kinderen die tot bij mij komen.

Een vlinder is niet altijd een vlinder geweest en heeft een lange weg moeten afleggen, vol transformaties, om tot zo een mooi wezentje uit te groeien. Als klein rupsje begonnen, niet goed weten waar het thuis hoort, pootjes om te kruipen over het land, maar een innerlijke kracht die zoveel meer wil. Daarna gevangen in een cocon. Enerzijds lijkt er een belemmering op te treden in de ontwikkeling van het kleine diertje. Wat gebeurt er? Zit het diertje vast? Wil het rust? Heeft het tijd nodig voor zichzelf? Vele vragen die de buitenwereld zich stelt. Misschien weet het diertje het op deze moment zelf ook niet meer goed en stelt het zichzelf net zoveel vragen. Welke weg wil ik op? Wat moet ik met dat innerlijke gevoel? Wat gebeurt er allemaal? Wat betekenen al die gevoelens? Wat wordt er van mij verwacht? … Anderzijds gebeuren er op deze moment 1001 dingen in de periode van de cocon, dingen die niet zichtbaar zijn voor de buitenwereld, maar die er wel voor zorgen dat de rups evolueert. Het is het moment dat de vlinder stilaan gevormd wordt. En na een tijdje zal deze tevoorschijn komen. Wanneer de tijd rijp is. Wanneer het zich klaar voelt om uit zijn veilige plekje te komen en de wijde wereld in te trekken. In het begin zal dat heel voorzichtig zijn…, op wankele pootjes langs de takken omhoog, zoekend naar een manier om hoger te geraken. Want dat is waar de vlinder wil zijn…hoog in de lucht…

Al snel zal de vlinder de nieuwe mogelijkheden zien, voelen en willen exploreren en zal het zijn mooie grote gekleurde vleugels spreiden en laten zien wat er altijd al verborgen zat.

In ieder van ons zit zo een mooie vlinder. Sommigen doorgaan de transformaties zonder problemen of ervaren zelfs geen cocon en stijgen meteen op. Anderen houden zich verstopt, zijn bang om tevoorschijn te komen, weten niet hoe de kracht te vinden, of kunnen de veranderingen zelfs helemaal niet plaatsen en zijn de weg een beetje kwijt. Wanneer een kind (even) vast zit en jullie als ouders het gevoel hebben dat het wel wat hulp kan gebruiken om uit deze ‘cocon’ te geraken, sta ik jullie graag bij in dit proces.

Samen zoeken we een manier om de innerlijke kracht van je kind te vinden en aan te spreken zodat het uit zijn ‘cocon’ durft en kan komen en zijn mooie vleugels spreiden… klaar om de wijde wereld in te trekken.

  • - Anonymous
    Love Yourself And Be Proud Of Everything That You Do, Even Your Mistakes. Because Even Mistakes Mean You’re Trying.
    - Anonymous
  • - Mark Sterling
    If You Want To Soar In Life, You Must First Learn To F.L.Y. (First Love Yourself)
    - Mark Sterling